ola
Aleksandra Prejs
Marketing and
Communications Manager
Sotrender

.

michal..

Michał Wieczorek
Content Marketing Specialist
Sotrender

.

[16.IV.2015.]

Obecność polityków w mediach społecznościowych jest dziś jednym z podstawowych elementów kampanii wyborczych. Z okazji zbliżających się wielkimi krokami wyborów, Sotrender postanowił bacznie przyjrzeć się aktywności w mediach społecznościowych kandydatów do najważniejszego urzędu w państwie. Aby odpowiedzieć na pytanie, jak kandydaci na prezydenta radzą sobie w mediach społecznościowych na niecały miesiąc przed wyborami i który z nich prowadzi najintensywniejszą komunikację w społecznościach, zmierzyliśmy popularność prowadzonych przez nich profili, sprawdziliśmy, jak bardzo angażują się w interakcje z użytkownikami oraz zbadaliśmy zainteresowania ich fanów.

 

Podobną analizę przygotowaliśmy przy okazji wyborów samorządowych w 2010 r. jednak wówczas badaliśmy jedynie aktywności w obrębie Facebooka, ponieważ pozostałe kanały społecznościowe, jak YouTube czy Twitter, nie były efektywnie wykorzystywane w marketingu politycznym. Jak sytuacja wygląda obecnie i który z polityków, poza Bronisławem Komorowskim, który zdominował zestawienia Sotrendera, najbardziej wyróżnia się na tle konkurencji?

 

ranking_sumaryczny (3)

Polityka na Facebooku

Strony na Facebooku prowadzą wszyscy kandydaci zarejestrowani w nadchodzących wyborach. Najwięcej użytkowników polubiło stronę Janusza Korwin-Mikkego, który jak wynika z comiesięcznych raportów Fanpage Trends przygotowywanych przez Sotrender, jednocześnie może pochwalić się tytułem najpopularniejszego polityka na Facebooku w Polsce. Swoją pozycję zawdzięcza nie tylko wyrazistym poglądom, ale i ponad przeciętnej aktywności. Od 1. marca 2014 r. do 14. kwietnia br. Korwin-Mikke opublikował na profilu 222 posty. Tak duża aktywność wpływa pozytywnie na zaangażowanie użytkowników na stronie Korwin-Mikkego. W analizowanym okresie w interakcje z nią weszło ponad 100 tys. internautów. Jednocześnie Korwin-Mikke był autorem najbardziej interaktywnego wpisu w analizowanym okresie. Druga pod względem wielkości strona to profil ubiegającego się o reelekcję Bronisława Komorowskiego, który polubiło 140 tys. użytkowników. Warto zauważyć, że jedynie ci dwaj kandydaci przekroczyli liczbę 100 tys. fanów.

ranking_fans_fb

.

ranking_activity_fb

.

best_posts

Kobiety nie lubią Wilka

Wśród fanów profili kandydatów na prezydenta na Facebooku przeważają mężczyźni. Jedynie profile Bronisława Komorowskiego i Adama Jarubasa lubią w porównywalnym stopniu kobiety i mężczyźni. Pozostałe strony są w dużym stopniu zmaskulinizowane. Największą dysproporcję widać na profilach Janusza Korwin-Mikkego i Jacka Wilka, kandydatów konserwatywno-liberalnych, odpowiednio 11% i 10% ich fanów to kobiety. Profil jedynej przedstawicielki płci pięknej w wyścigu do Pałacu Prezydenckiego – Magdaleny Ogórek również częściej lubią mężczyźni niż kobiety.

gender (1)

 

Wybory na Twitterze

Jednak chociaż lider partii KORWiN nie ma sobie równych w serwisie Marka Zuckerberga, w innych serwisach społecznościowych musi uznać wyższość konkurentów. Na Twitterze najwięcej użytkowników obserwuje profil Janusza Palikota, który z ponad 300 tys. obserwujących ma ogromną przewagę nad drugim w rankingu Andrzejem Dudą, kandydatem Prawa i Sprawiedliwości (26 tys. obserwujących). Mimo że polityk Twojego Ruchu tweetuje najczęściej, to aktywność kandydata PiS wywołuje największy odzew wśród użytkowników Twittera. Co ciekawe, w badanym okresie Janusz Palikot zaćwierkał 359 razy, Marian Kowalski 335, Bronisław Komorowski 349 razy, a Andrzej Duda wysłał zaledwie 31 tweetów. Skąd więc tak wysoki wskaźnik zaangażowania kandydata Prawa i Sprawiedliwości?

ranking_fans_tw

Jak pisaliśmy we wstępie do marcowego wydania raportu Twitter Trends, w ubiegłym miesiącu Andrzej Duda zorganizował Tweetup, czyli spotkanie na żywo z użytkownikami Twittera, w tym przypadku byli to dziennikarze. Ogłoszenie spotkania i sam jego charakter miało z pewnością wpływ na częstsze oznaczanie profilu Andrzeja Dudy przez innych użytkowników serwisu. To niejedyna przyczyna. W comiesięcznych raportach Sotrendera kandydat Prawa i Sprawiedliwości od momentu startu w wyborach prezydenckich jest jednym z najbardziej angażujących polskich polityków na Twitterze. Wśród pozostałych kandydatów w majowej elekcji najlepiej radzi sobie Bronisław Komorowski. Urzędujący prezydent. Może zaskakiwać bierność Janusza Korwin-Mikkego, od 1. lutego zaćwierkał tylko 48 razy, co w porównaniu z 313 postami na Facebooku jest bardzo niską wartością. Czyżby kandydat z ramienia partii KORWiN postanowił oprzeć swoją internetową kampanię wyborczą jedynie na Facebooku?

ranking_activity_tw

.

ranking_engagement_tw

Kampania na YouTube

Większość kandydatów nie odkryła jeszcze potencjału, jaki daje YouTube, największa platforma wideo w Internecie. Choć Janusz Korwin-Mikke jest bohaterem wielu nagrań umieszczonych na YouTube, nie założył jeszcze własnego konta, które umożliwiłoby mu publikowanie moderowanych treści. Lider partii KORWiN nie jest jedynym kandydatem bez oficjalnego kanału na YouTube – nie posiadają go również Marian Kowalski i Paweł Tanajno. Z kolei Bronisław Komorowski oraz Magdalena Ogórek nie ujawniają liczby swoich subskrybentów, dlatego też mimo iż posiadają swoje oficjalne kanały, które niewątpliwie gromadzą liczne grono widzów, na poniższym wykresie obok ich nazwisk figuruje cyfra O.

ranking_fans_yt

Choć najwięcej subskrybentów zebrał kanał Jacka Wilka (2140 subskrypcji), kandydata Kongresu Nowej Prawicy, internauci najczęściej oglądają produkcje Andrzeja Dudy (909 tys. wyświetleń). Podobnie, jak w przypadku Twittera, wśród polityków posiadających kanał na YouTube prym wiedzie więc kandydat Prawa i Sprawiedliwości. Z drugiej strony, choć filmy Dudy mają ponad sześć razy więcej wyświetleń niż drugiego w rankingu Janusza Palikota, są to wartości bardzo niewielkie, gdy porównamy je  z najpopularniejszymi polskimi twórcami wideo, których osiągnięcia co miesiąc podsumowujemy w raporcie YouTube Trends.

ranking_engagement_yt

.

ranking_activity_yt

Najwięcej użytkowników angażuje się jednocześnie zarówno na profilu Janusza Korwin-Mikkego i Bronisława Komorowskiego oraz Janusza Korwin-Mikkego i Mariana Kowalskiego. Dużo wspólnych użytkowników mają także profile Pawła Kukiza i, ponownie, lidera partii KORWiN. Użytkownicy zangażowani na profilach kandydatów prawicowych raczej nie angażują się na profilach kandydatów lewicowych.

.

Jakie media wybierają fani profili kandydatów na prezydenta?

Sotrender przeanalizował również, na stronach jakich mediów angażują się osoby, które wykonują aktywności (dodają komentarze, udostępniają treści, polubili profil lub jego treści) również na stronie któregoś z kandydatów na prezydenta. Co się okazało?

Najpopularniejszym czasopismem wśród użytkowników Faceboka zaangażowanych na profilach kandydatów w nadchodzących wyborach jest Najwyższy Czas!, ale wywołuje on zaangażowanie użytkowników profili kandydatów prawicowych (przede wszystkim Janusza Korwin-Mikkego oraz Jacka Wilka). Co ciekawe, użytkownicy zaangażowani na stronie Bronisława Komorowskiego stanowią aż 24% wszystkich zaangażowanych internautów na stronie programu “Wstajesz i wiesz” emitowanego na TVN 24. Bardzo dużą aktywnością odznaczają się użytkownicy zaangażowani na profilu telewizji informacyjnej Superstacja, którzy wchodzą w interakcję przede wszystkim ze stronami kandydatów lokujących się po prawej stronie sceny politycznej.

 

Poniżej przedstawiamy komplet zestawień pokazujących, na profilach jakich mediów angażują się fani stron na Facebooku prowadzonych przez poszczególnych kandydatów na prezydenta. Dla każdego z kandydatów przygotowaliśmy również dedykowaną wskazówkę podpowiadającą, który aspekt komunikacji najpilniej wymaga poprawy oraz wyodrębniliśmy najbardziej interaktywny post z analizowanego okresu (01.03 – 14.04 br). Lista kandydatów została przedstawiona w porządku alfabetycznym.

 .

Grzegorz Braun

W interakcję z profilem Grzegorza Brauna wchodził największy odsetek użytkowników Najwyższego Czasu!, Uważam Rze oraz Superstacji.

Najlepszy post Grzegorza Brauna w badanym okresie to link do nagrania z wizyty kandydata w programie “Bez pardonu” emitowanym w Tele 5. Co ciekawe, jest to link do YouTube, a taki typ postów generalnie wywołuje mniejsze zaangażowanie fanów. Jednak został on udostępniony 258 razy.


Według  wskazówek Sotrendera, aby bardziej angażować użytkowników, Grzegorz Braun powinien publikować treści nieco rzadziej.

Grzegorz Braun_coactive

.

braun.

.

Braun

.

Andrzej Duda

W interakcję z profilem Andrzeja Dudy wchodziła prawie jedna czwarta użytkowników zaangażowanych na stronie miesięcznika Uważam Rze. Fani Andrzeja Dudy stanowią ponad 10% użytkowników zaangażowanych na profilu katolickiego tygodnia Gość Niedzielny i ponad 8% zaangażowanych na fanpage’u Rzeczpospolitej.

 

Kandydat Prawa i Sprawiedliwości postanowił skorzystać z możliwości udostępnienia filmu bezpośrednio poprzez Faceboooka i widać, że była to trafna decyzja. Najlepszy post kandydata był prawie tak samo często udostępniany, jak lubiany.


Podobnie jak większość konkurentów, kandydat Prawa i Sprawiedliwości nie dyskutuje pod własnymi postami, co może sugerować, że zamiast komunikować się ze swoim elektoratem i słuchać jego opinii, za pośrednictwem mediów społecznościowych jedynie przekazuje mu kolejne informacje.

Andrzej Duda_coactive

.

duda

.

Duda

.

Adam Jarubas 

Kandydat Polskiego Stronnictwa Ludowego jest znany najbardziej jako marszałek województwa świętokrzyskiego, nic dziwnego, że użytkownicy zaangażowani  na profilu Adama Jarubasa stanowią największy odsetek użytkowników zaangażowanych na stronie Echo Dnia świetokrzyskie.

Najpopularniejszy post zamieszczony na profilu Adam Jarubasa to zdjęcie z podróży w kampanii wyborczej.

Wskazówki Sotrendera sugerują, że Jarubas powinien popracować nad zaangażowaniem swoich fanów.

Adam Jarubas_coactive

.

jarubas

.

jarubas

.

Bronisław Komorowski

W badanym okresie w interakcję z profilem Komorowskiego weszło  prawie 25% użytkowników angażujących się na fanpage’u porannego programu “Wstajesz i Wiesz” TVN24. Użytkownicy zaangażowani na stronie urzędującego prezydenta stanowią ponadto odpowiednio 18% i prawie 14% użytkowników zaangażowanych na stronach Kontakt 24 oraz Radia TOK FM.

Najpopularniejszy post Bronisława Komorowskiego z analizowanego okresu to jego nowe zdjęcie profilowe, które polubiło ponad 13 tys. użytkowników.

Według wskazówek Sotrendera kandydat Komorowski powinien komunikować się ze swoimi fanami na Facebooku regularniej.

Bronisław Komorowski_coactive

.

komorowski

.

Komorowski

.

Janusz Korwin-Mikke

Korwin-Mikke jest stałym felietonistą Najwyższego Czasu!, nie dziwi więc fakt, że ponad 28% użytkowników zaangażowanych na profilu tego czasopisma, wchodzi w interakcję z profilem kandydata partii KORWiN. Na stronie Korwin-Mikkego angażuje się prawie tak samo duży odsetek (28,47%) użytkowników strony Uważam Rze.

Największą zaangażowaniem wśród postów kandydatów na prezydenta cieszyły się treści multimedialne. Nie inaczej jest w przypadku Janusza Korwin-Mikkego, którego kolaż zdjęć ze spotkań wyborczych był jego najlepszym postem w badanym okresie.

Podobnie, jak w przypadku pozostałych kandydatów, Janusz Korwin-Mikke niechętnie odpowiada na posty zamieszczone na swoim profilu przez innych użytkowników. Zachęcamy do częstszego angażowania się w dyskusje z fanami!

Janusz Korwin-Mikke_coactive

.

korwin

.

korwin

.

Marian Kowalski

Wspólne zainteresowania medialne użytkowników zaangażowanych na profilu lidera Ruchu Narodowego nie różnią się od zainteresowań użytkowników profili innych kandydatów prawicowych. Na pierwszych trzech miejscach znajdziemy Najwyższy Czas!, Uważam Rze, oraz Superstację.

Najlepszy post Mariana Kowalskiego, podobnie, jak Andrzeja Dudy, to wideo zamieszczone bezpośrednio na Facebooku (post zawiera również link do tego samego nagrania na YouTube).

Co ciekawe, Sotrender zauważył problem w odpowiadaniu przez profil Mariana Kowalskiego na posty wysyłane w dni robocze.

Marian Kowalski_coactive

.

kowalski

.

Kowalski

.

Paweł Kukiz

Użytkownicy zaangażowani na profilu Prezydent Kukiz stanowią największy odsetek użytkowników Najwyższego Czasu!, Uważam Rze oraz Superstacji.

Najlepszy post na profilu Pawła Kukiza to ogłoszenie zebrania 100 tys. podpisów, umożliwiających muzykowi start w wyborach prezydenckich.

Według wskazówek Sotrendera administratorzy profilu Pawła Kukiza powinni zwracać większą uwagę na posty użytkowników zamieszczane w weekendy.

Prezydent Kukiz_coactive

...

kukiz

.

kukiz

.

Magdalena Ogórek

Użytkownicy zaangażowani na profilu Magdaleny Ogórek w badanym okresie najczęściej wchodzili w interakcję z profilami Superstacji, dziennika Polska The Times oraz serwisu Kontakt24.

Najlepszy post kandydatki Sojuszu Lewicy Demokratycznej to, podobnie, jak w przypadku Bronisława Komorowskiego, nowe zdjęcie profilowe, które polubiło ponad 3600 i udostępniło 263 użytkowników Facebooka.

Wskazówki Sotrendera sugerują, że aby bardziej angażować fanów, Ogórek powinna zadbać o regularniejszą komunikację.

Magdalena Ogórek_coactive

.

ogorek

.

ogórek

.

Janusz Palikot

Użytkownicy zaangażowani na profilu lidera Twojego Ruchu stanowią 5% użytkowników strony Superstacji, 3% Radia TOK FM oraz 2,5% – Krytyki Politycznej.

Najlepszy post Janusza Palikota w badanym okresie nie jest bezpośrednio związany z kampanią wyborczą i to jeden z dwóch takich przypadków wśród 11 kandydatów. Zdjęcie z cennikiem usług pogrzebowych polubiły 394 osoby i zostało udostępnione 166 razy.

Sotrender zaleca Januszowi Palikotowi większą zwięzłość w komunikacji na Facebooku.

Janusz Palikot_coactive

.

palikot

.

Palikot

.

Paweł Tanajno

Użytkownicy zaangażowani na profilu Pawła Tanajny stanowią największy odsetek zaangażowanych użytkowników dziennika Polska the Times, Superstacji oraz Uważam Rze.

Kandydat Demokracji Bezpośredniej, ma najmniejszy profil ze wszystkich kandydatów. Choć udało mu się zebrać wymaganą liczbę podpisów, jego najlepszy post w badanym okresie polubiło zaledwie 40 i udostępniło 115 osób. Co ciekawe, jest to jedyny w zestawieniu najlepszych postów status tekstowy.

Wg wskazówek Sotrendera Paweł Tanajno, podobnie, jak większość kandydatów powinien postarać się publikować trochę rzadziej.

Paweł Tanajno_coactive

.

tanajno

.

tanajno

.

Jacek Wilk

Użytkownicy wchodzący w interakcję ze stroną Jacka Wilka stanowią prawie 9% użytkowników Najwyższego Czasu! Poza tym są obecni przede wszystkim na stronach mediów ekonomicznych.

Kandydat Kongresu Nowej Prawicy, w analizowanym okresie najmocniej zaangażował użytkowników postem o szwajcarskiej służbie zdrowia, który polubiło 535 i udostępniło 98 osób.

Jak sugerują wskazówki Sotrendera, kandydat Kongresu Nowej Prawicy powinien prowadzić regularniejszą komunikację na Facebooku.

Jacek Wilk_coactive

.

wilk

.

Wilk

.

Sotrender nie opowiada się za żadnym z kandydatów. Przedstawione wyżej wyniki analiz są całkowicie obiektywne i oparte na danych z Facebooka, Twittera oraz YouTube. Analizie zostały poddane aktywności kandydatów na prezydenta w mediach społecznościowych wykonane między 1. marca a 14. kwietnia br. Z usług analitycznych Sotrendera korzystają bezpośrednio lub za pośrednictwem obsługujących agencji sztaby kilku kandydatów.

Zobacz raport na stronie Sotrendera>>>

Zobacz inne artykuły >>>

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Kampania prezydencka w social media – raport Sotrender | Tajniki Polityki