maliszewski2222
dr hab. Norbert Maliszewski
Ekspert ds. marketingu politycznego
Uniwersytet Warszawski

.

[21.XII.2014]

PO ma najsilniejszą markę polityczną. Partia ta zyskuje najwięcej w porównaniu do listopada, ale swój wizerunek wzmacnia też PiS i PSL, co jest interpretowane jako efekt sukcesu tych partii w wyborach samorządowych. Najwięcej traci SLD – wynika z badania dr hab. Norbert Maliszewskiego przeprowadzonego przez panel Ariadna dla www.tajnikipolityki.pl. Początek 2015 roku może zdominować walka o elektorat lewicowy.

Platforma Obywatelska to najsilniejsza marka polityczna (146 punktów; + 28 w porównaniu z listopadem).*  To lider ocen 15 spośród 17  wymiarów. Ten zysk wizerunkowy można interpretować jako efekt wyborów samorządowych, w których PO utrzymała władza – uzyskała najwięcej mandatów w sejmikach, współrządzi w 15 województwach, a także wygrała wybory w wielu największych miastach Polski, m.in. Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu. Potwierdzają to oceny na takich wymiarach jak: sprawnie działa w samorządach (40 proc.; +4 punkty procentowe)**, będzie dobrze gospodarować środkami unijnymi z przyszłej perspektywy (39 proc.; +7pp). Siłą Platformy Obywatelskiej, dającą sukcesy w kolejnych wyborach (2011 i 2014), jest kompetencja jej polityków na czas kryzysu gospodarczego (40 proc. wskazań)  i bezpieczeństwa (42 proc.;  w szczególności kryzysu na Ukrainie – 39 proc.). Platforma to partia centrum, osób o umiarkowanych poglądach, więc oskarżenia o wyborczy fałsz, wypowiadane przez polityków PiS, wcale nie wpłynęły negatywnie na oceny PO. Zachodzi wręcz przeciwny efekt, na zasadzie kontrastu, politycy PO są liderami na wymiarach lubienia (38 proc; + 8 pp). Ze względu na problemy wizerunkowe SLD, istotne dla PO jako partii, która chciałaby przejąć lewicowy elektorat, są oceny na wymiarach dotyczących „społecznej wrażliwości”: „politycy tej partii rozumieją problemy przeciętnych Polaków” (30 proc; dla porównania PiS 27 proc., SLD 25 proc.), „troszczy się o równe szanse dla wszystkich” ( PO 30 proc., PiS 29 proc., SLD 22 proc.). Widać zatem, że o domenę „społecznej wrażliwości” walczą łeb w łeb PiS i PO, zaś ten dystans traci SLD, co jest poważnym problemem dla lewicowej partii.

Uwaga: wykresy znjadują się w raporcie poniżej!

Prawo i Sprawiedliwość to druga pod względem preferencji  marka polityczna (124 punkty, + 17 w porównaniu z listopadem). Prawo i Sprawiedliwość zebrało najwięcej głosów w wyborach samorządowych, choć różnica z PO wynosiła tylko 0.5 punktu procentowego, to jednak daje to efekt psychologiczny pierwszej wygranej od 9 lat. Co więcej, to Jarosław Kaczyński przejął inicjatywę po wyborach samorządowych, zmobilizował wyborców źle oceniających ich przebieg, m.in. organizując marsz 13 grudnia. To PiS jest liderem na wymiarach praworządności (33proc. +2pp), walki z korupcją (36proc., +7pp).

Trzecie miejsce pod względem siły wizerunków zajął Sojusz Lewicy Demokratycznej (91 pkt, -12). SLD po porażce w wyborach samorządowych i obraniu po nich podobnej linii co PiS (wolcie Leszka Millera przyłączającego się do inicjatywy Jarosława Kaczyńskiego) traci niemal na każdym wymiarze wizerunkowym. Jest to tzw. „efekt diabelski”, iż te straty nie dotyczą tylko kwestii samorządowych, ale podstawowych dla partii lewicowej domen, jaką jest m.in. opisywana powyżej „wrażliwość społeczna” („troska o równe szanse” – 9pp) . Spadki dotyczą także zagadnień liberalnych światopoglądowo: postępu społecznego (20 proc. – 10 pp!; PO 40 proc.), a także gwarancji państwa neutralnego światopoglądowo (24 proc. – 3 pp; PO 30 proc.).  Badanie było realizowane przed głosowaniem dotyczącym procedowania ustawy o związkach partnerskich (odrzuconej m.in. głosami PO; przełożenia głosowania m.in. nad ratyfikacją konwencji anty-przemocowej). Na początku roku te tematy światopoglądowe mogą powrócić i oprócz gospodarowania „wrażliwości społecznej”, mogą stać się elementem batalii o elektorat lewicowy (np. a jej elementem może być podobno wypracowany kompromis PO w sprawie in-vitro).

Polskie Stronnictwo Ludowe zajmuje czwarte miejsce pod względem siły marki (79 pkt, +17). Ten wzrost zawdzięcza sukcesowi w wyborach samorządowych. Potwierdzają to zyski m.in. na wymiarze skutecznego działania w samorządach (28 proc.; + 3pp). Partia ta jest też wysoko oceniana w domenie „troski o interes Polski” (21 proc, + 4pp). Pomocni w budowaniu wizerunku partii są jej ministrowie: PSL to partia „skuteczna w rozwiązywaniu problemów społecznych” 22 proc (+ 6 pp; domena Władysława Kosiniak-Kamysza), a „politycy tej partii są kompetentni w sprawach gospodarczych 22 proc (+4 pp, domena wicepremiera Janusza Piechocińskiego).

Twój Ruch (63 pkt, +4) ma relatywnie korzystny wizerunek, biorąc pod uwagę nikłe poparcie społeczne. To dobre postrzeganie dotyczy kwestii liberalnych, np. gwarant państwa neutralnego światopoglądowo 23 proc. Tych drobnych zysków TR trudno nie łączyć z kryzysem SLD.

Nowa Prawica ma równie słaby wizerunek co TR, a większe społeczne poparcie (57 pkt, -2). Biorąc pod uwagę wielkość poparcia tej partii, wynik ten można interpretować tym, że popularność tej partii opiera się na osobie lidera Janusza Korwin-Mikkego. Nowa Prawica zgodnie z nazwą jest liberalna w kwestiach gospodarczych, co zdaje się dostrzegają sympatycy tej partii – dążenie do zmniejszania podatków wyróżnia tę partię (17 proc.). Pozostałe cechy wskazywane są rzadziej. Szczególną słabością NP (jako partii konserwatywnej) jest to, że tylko 14 proc. wskazuje ją jako gwaranta bezpieczeństwa narodowego.

Pobierz pełny raport  >>> 

* W celu przygotowania wskaźnika pytano respondentów o ocenę ważności cechy dla wyboru partii oraz ocenę danego ugrupowania pod względem każdego z kryteriów. Wskaźnik powstaje jako suma iloczynów: waga danej cechy x średnia jej ocena dla danej partii. Teoretyczną podstawą wskaźnika są klasyczne modele podejmowania decyzji politycznych.

** Pomiar został przeprowadzony w dniach 3-10 grudnia 2014 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie Polaków liczącej N=1019 osób dobranych z panelu Ariadn. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.

Zobacz inne artykuły >>>

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Twój Ruch • Twój Ruch zyskuje w kolejnym badaniu wizerunków partii
  2.  propecia online
  3.  ray ban sale
  4.  Discount Adidas Clothing
  5.  Discount True Religion
  6.  ray ban wayfarer
  7.  true religion womens becca mid rise bootcut in optic white
  8.  peruvian virgin hair
  9.  oakley sunglasses sale
  10.  oakley sunglasses
  11.  womens oakley sunglasses
  12.  Ray Ban Sale Sunglasses
  13.  ebuuc.cn
  14.  mu拧ke trenerke halo oglasi
  15.  pendientes mujer gucci trademark coraz贸n
  16.  ergonomski ra膷unala pc gaming stol stolni proizvo膽a膷i i
  17.  arabia teema sininen
  18.  賲丨賲賵賱 氐睾賷乇 賲賯賵賲 卮毓乇 賱丕爻賱賰賷 賲噩毓丿 丕賱卮毓乇 丕賱爻賷乇丕賲賷賰 丕賱卮亘丕賰 丕爻鬲賯丕賲丞 丨丿賷丿 賲爻胤丨 賱賵丨丞 賯丕亘賱丞 賱賱卮丨賳 丕賱賲賲賵
  19.  blue wilderness large breed puppy food
  20.  讻诇讜讘 专砖转 2 讚诇转讜转 107
  21.  pembe pelu艧 ceket
  22.  calzini corti fashion calzedonia
  23.  ker茅kp谩r ped谩lok
  24.  lor茅al studio line fx werbung 1996
  25.  echarpe homme blanche
  26.  black shaggy knit longline gilet
  27.  raffinato cuoio genuino degli uomini di lavoro stivali
  28.  steve madden flats lace up
  29.  ołówkowa spódnica z eko skóry czarna x945
  30.  住诪住讜谞讙 samsung rt38k5452sp ml
  31.  prodaja 啪enske torbice
  32.  elisabetta franchi abito avorio con scritta nera abiti
  33.  hp bl盲ckpatroner 901 cyan magenta gul bl盲ckpatroner och toner
  34.  under armour womens hoodie xl x large ua barren ridge
  35.  regalos jovenes hombres
  36.  amstel horsebit clogs red amstel horsebit clogs
  37.  denim jeans d眉nnes loch white blue
  38.  camisetas personalizadas online baratas
  39.  botas adidas futbol 2015
  40.  soccer zapatos adidas hombres ace 15.3 fg ag leather
  41.  prodavnica obuce sarah jessica parker trendy portal
  42.  basic dameskleding
  43.  kenzo kanvas tiger backpack black in zwart fashionette
  44.  japanke rider r1 energy vi ad m
  45.  cazal 616 180 blanc so lunettes
  46.  谓苇慰 ford puma 蔚委谓伪喂 suv
  47.  n谩u拧nice kruhy chirurgick谩 ocel
  48.  marzia genesi sea oneplus cases
  49.  scarpe new look
  50.  robe longue violette bustier coeur 脿
  51.  najstar拧iemu petr啪alsk茅mu hypermarketu pribudn煤 obchody aj
  52.  zaino per laptop zainetto pc portatile 15 6 anti furto in
  53.  nederdele lollys laundry copenhagen re round vintage
  54.  rinascimento kleid rot damen
  55.  dwie karty graficzne w komputerze czy
  56.  colchas para el sofa
  57.  glitter womens trainers
  58.  calvin klein outlet boutique choisissez vos favoris
  59.  multifunk膷n铆 podlo啪ka velk媒 koj铆c铆 pol拧t谩艡 hv臎zdy nov茅 zbo啪铆
  60.  pendentif message du coeur argent personnalise
  61.  grube naszyjniki
  62.  new new balance sneakers
  63.  revit bastile ladies d谩mske moto rukavice
  64.  czarne szpilki z ozdobnym z艂otym obcasem
  65.  micro usb hembra a b macho convertidor otg adaptador cable para tel茅fono coche
  66.  is kostume
  67.  gorenjski glas slovenska harmonika u拧la na koro拧ko
  68.  converse chuck taylor all star indig贸 k茅k v谩szon f茅lcip艖
  69.  sat谋n al moda erkek giyim o boyun k谋sa kollu erkek g枚mlek 3d b眉y眉k
  70.  cintura cintura da uomo tommy hilfiger confezione regalo
  71.  princess dress designer dressing games play online free
  72.  蟺伪喂未喂魏畏 味伪魏蔚蟿伪 蟺位蔚魏蟿畏 渭蔚 尾蔚位慰谓蔚蟽
  73.  ray ban wayfarer rb2132 polarised sunglasses mens fashion
  74.  schwarz wei abendoutfit herren outfit
  75.  chaperon botas plataformas dr martens
  76.  砖讘讬诇讬 讗讜驻谞讬讬诐 讘讙讜砖 讚谉
  77.  tende per camera da letto motivo floreale stile
  78.  chanel butterfly sunglasses ch5397
  79.  sunglasses uv protection aviator style
  80.  organa 蟺慰位蠀蠈蟻纬伪谓伪 纬蠀渭谓伪蟽蟿喂魏萎蟼 amila

Skomentuj...