maliszewski2222
dr hab. Norbert Maliszewski
Ekspert ds. zachowań politycznych
Uniwersytet Warszawski

.

[20.12.2015]

Ogólna ocena funkcjonowania mediów publicznych w Polsce jest raczej pozytywna, ale zależy od preferencji partyjnych. Podobny podział można zaobserwować w sądach na temat Mediów Narodowych proponowanych przez PiS. Spór o Trybunał Konstytucyjny zamknął tę partię w „oblężonej twierdzy”. Silna polaryzacja społeczna powoduje, że projekty PiS z definicji podobają się sympatykom ugrupowania, pozostali traktują je sceptycznie. Trudno rządzić z 30 proc. poparciem, PiS powinien zmienić komunikację.

Zrzut ekranu 2015-12-20 o 20.20.48

Jak ogólnie oceniasz funkcjonowanie mediów publicznych w Polsce (Telewizja Polska, Polskie Radio)? Takie pytanie zadano w sondażu Ariadna, który został przeprowadzony w dniach 10-15 grudnia 2015 roku na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1026 osób.* 52 proc. osób oceniło je pozytywnie, 38 proc. negatywnie, pozostali nie mieli zdania.

Oceny zależały silnie od preferencji partyjnych. 50 proc. sympatyków PiS oceniało media publicznie negatywnie, zaś aż 69 proc. .Nowoczesnej pozytywnie.

Zrzut ekranu 2015-12-20 o 20.21.01

Media publiczne to różne anteny, redakcje, programy, które różnią się jakością, wiarygodnością. Taka ocena nie ma charakteru eksperckiego, merytorycznego. Natomiast służy sprawdzeniu nastrojów społecznych, przed spodziewaną zmianą w mediach, a także sporem, który prawdopodobnie będzie miał miejsce.

Badani zapoznawali się z informacją, że Prawo i Sprawiedliwość ma plan reformy mediów publicznych. Powstanie nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, która powoła Radę Mediów Narodowych. Media publiczne, działające obecnie jako spółki Skarbu Państwa, mają zostać przekształcone w instytucje kultury lub wyższej użyteczności publicznej, aby odejść od modelu prawa handlowego, który wymusza działania komercyjne mediów publicznych.Zmiany będą także kadrowe – nowe kierownictwo i nowi dziennikarze w TVP.

Po zapoznaniu się z tą informacją, badani odpowiadali na kolejne pytania. Pierwsze dotyczyło tego, czy uważają, że zmiany w mediach publicznych proponowane przez PiS są potrzebne/niepotrzebne? 48 proc. osób oceniło te zmiany jako niepotrzebne, 32 proc. jako potrzebne, pozostali nie mieli zdania.

Zrzut ekranu 2015-12-20 o 20.28.55

Oceny ponownie zależały silnie od preferencji partyjnych. 69 proc. sympatyków PiS twierdziło, że zmiany są potrzebne, ale także 55 proc. zwolenników Kukiz’15. Pozostali, czyli m.in. elektorat .Nowoczesnej, PO, SLD, ale też niezdecydowani wyborcy, bronili mediów publicznych przed zmianą.

Zrzut ekranu 2015-12-20 o 20.29.06

Podobny klarowny podział opinii można zaobserwować w sądach na temat Mediów Narodowych proponowanych przez PiS, chociaż nie są znane jeszcze szczegóły tego projektu. 52 proc. oceniło proponowane przez PiS zmiany w mediach publicznych w Polsce negatywnie, 34 proc. pozytywnie. Szczegółowe rezultaty, oceny w poszczególnych elektoratach, na www.tajnikipolityki.pl.

Zrzut ekranu 2015-12-20 o 20.32.46

Spór o Trybunał Konstytucyjny zamknął PiS w „oblężonej twierdzy”. Silna polaryzacja społeczna powoduje, że projekty tej partii z definicji podobają się sympatykom ugrupowania, pozostali traktują je sceptycznie. Tylko 26 proc. respondentów wierzy, że rząd spełni obietnice. Rozczarowanie jest coraz większe, gdyż w ciągu tygodnia aż 6 punktów proc. badanych utraciło wiarę w realizację postulatów kampanijnych PiS. Wyniki te zatem wskazują, że PiS nie ma przeciw sobie tylko tracące wpływ elity. Taką narracją opisywane są demonstracje KOD. Abstrahując od ich oceny, zawód, niezadowolenie jest dość powszechne i dotyczy około 50 proc. społeczeństwa (ocena zmian w mediach PiS, choć nieznane są jeszcze szczegóły, można potraktować jako swoiste pytanie projekcyjne).

obi

PiS wróciło w stare koleiny. Podczas kampanii nie było partią sporów, indolencji, ale sprawnego działania. Obiecywało słuchać wyborców, linię pragmatyczną. Wysoko oceniana była praworządność PiS, gotowość do wzięcia odpowiedzialności politycznej za przebudowę państwa. Pierwszy miesiąc to chaos, niezrozumiały dla społeczeństwa konflikt, zamiast silnego państwa; nie stosowanie się do wyroków Trybunału Konstytucyjnego, zamiast rządów prawa. Efekt jest taki, że Polacy wątpią w realizacje obietnic Zjednoczonej Prawicy, odrzucają z definicji wszelkie projekty.

Politycy PiS zaplanowali, że w pierwszych miesiącach przeprowadzą trudne społecznie zmiany, a potem realizacją obietnic socjalnych będą odzyskiwać poparcie w umiarkowanym, apolitycznym elektoracie. Ta kalkulacja może też się okazać błędna. Spadek dotyczy też sztandarowych obietnic – takich jak projekt 500 zł na dziecko. 53 proc. ocenia go pozytywnie, zaś 40 proc. negatywnie. W trakcie kampanii wyborczej był on wskazywany jako jedna z najbardziej atrakcyjnych obietnic PiS (miał ponad 80 proc. poparcia!).

ocne

Podsumowanie. Minął dopiero miesiąc rządu PiS, a będzie jeszcze trwał przez 47 miesięcy. Sympatycy PiS twierdzą, że do wyborów pozostały cztery lata, więc pozostało dużo czasu na odrobienie strat. Ponadto, powstała narracja, że protestują niezadowolone elity, które tracą wpływy. Wyniki badania sugerują co innego. Politycy PiS zamknęli się w oblężonej twierdzy 30 proc. swojego twardego elektoratu, plus ewentualnie części sympatyków Kukiz’15. Bardzo trudno się rządzi wbrew społeczeństwu, z niskim zaufaniem. Nowe projekty, nawet jeśli nieznane są ich szczegóły, są z definicji odrzucane. Na atrakcyjności tracą także programy, takie jak 500 zł na dziecko, które przekonały wyborców umiarkowanych, apolitycznych, te dodatkowe 7 punktów procentowych, dających PiS samodzielną większość. Teraz osoby te przestały wspierać PiS, więc bez zmiany sposobu działania, trudno prezesowi Kaczyńskiemu będzie myśleć o kolejnej wygranej. Tym bardziej, że PiS dało paliwo opozycji, która była w rozbiciu, bez poparcia, a teraz się odbudowała.

.

* Badanie przeprowadzono na zlecenie www.tajnikipolityki.pl w dniach 10-15 grudnia 2015 roku na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1026 osób, dobranej z panelu Ariadna metodą CAWI. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.

.

Pobierz raport: Zmiany w mediach publicznych >>>