maliszewski2222

dr hab. Norbert Maliszewski
Ekspert ds. zachowań politycznych
Uniwersytet Warszawski

.

[22.VII.2015]

Liderem sondażu Ariadna jest PiS (37 proc.). Chociaż PO przegrywa (26 proc.) z partią Jarosława Kaczyńskiego niemal na każdym wymiarze, to zaczyna powoli odzyskiwać po czerwcowym kryzysie z aferą taśmową dobry wizerunek, np. pod względem walki z korupcją. Paweł Kukiz (16 proc.)  jest coraz gorzej oceniany. Pozostałe partie mają problem, aby się wyróżnić. Analizowano profile wyborców najbardziej popularnych ugrupowań. Kluczem zwycięstwa w tych wyborach będą wyborcy centrum i „trudno powiedzieć”. Nowy raport już do pobrania. 

2

Pomiar został przeprowadzony w dniach 10 – 15 lipca 2015 na ogólnopolskiej próbie Polaków liczącej 1053 osób.* Badani oceniali siedem partii (w tym dwa nowe projekty polityczne) na 15 wymiarach. Siłę wizerunku liczono jako średnią odpowiedzi na każde ze stwierdzeń. Liderem sondażu Ariadna jest PiS (37 proc.), które zyskało w porównaniu z końcem czerwca 3 punkty proc.

PO (26 proc.) zaczyna powoli odzyskiwać dobry wizerunek (+ 3 punkty proc.). Paweł Kukiz (16 proc.)  jest coraz gorzej oceniany (- 3). Pozostałe partie mają problem, aby się wyróżnić: SLD (6 proc.), KORWIN (5 proc.), Nowoczesna PL (4 proc.), PSL (4 proc.).

PiS wygrywa z PO na 14 spośród 15 wizerunkowych wymiarów, patrz: tabela poniżej.

1

PO powoli przezwycięża swój czerwcowy kryzys. W porównaniu z zeszłym miesiącem PO zyskuje na tych wymiarach, które były problemem tej partii, a więc: walki z korupcją (+ 7 pp), ale także pod względem wiarygodności obietnic wyborczych (+4 pp). Ciekawe, że te zyski są związane z rekonstrukcją rządu, zdystansowaniem się do polityków kojarzonych z aferą taśmową, krytyką finansowania obietnic PiS. Natomiast kampania „kolej na Ewę” nie przynosi skutków. Na wymiarze „rozumienia potrzeb Polaków” PO zyskuje 1 pp. Szczegółowe rezultaty, w załączonym raporcie poniżej.

Problemem PO jest tzw. dystans władzy, który przez wyborców odczuwany jest jako pycha, brak kontaktu ze społeczną rzeczywistością, problemami Kowalskich. Rozwiązaniu tego problemu miała służyć nowa kampania wizerunkowa oraz objazd po kraju „kolej na Ewę”. Takiej jakościowej wizerunkowej zmiany jeszcze nie ma, co pokazuje mapa percepcji.

3

Mapa percepcji (im bliżej partii dana cecha, tym bardziej ją wyróżnia)

Opisywane już wielokrotnie dla portalu Onet.pl mapa percepcji to wynik analizy korespondencji odpowiedzi badanych. Pokazuje ona, jakie cechy wyróżniają partie.

PO cechuje „pragmatyzm władzy”, a więc skuteczność w czasie kryzysu, kompetencja w sprawach gospodarczych. Natomiast po przeciwnej stronie znajdują się takie cechy, które zdaniem badanych stały się istotne w wyborze partii – jak skuteczne rozwiązywanie problemów społecznych, czy rozumienie potrzeb wyborców.

Kluczem sukcesu PiS jest to, że partia ta jest nie tylko strażnikiem ważnych dla siebie wartości, a więc walki z korupcją, praworządności. Beata Szydło ma być takim swoistym „trybunem ludowym”. Nie bez powodu PiS znalazło się blisko Pawła Kukiza na mapie, gdyż działania tej partii służą przejęciu elektoratu tzw. „zmiany”.

Paweł Kukiz traci poparcie (- 3 punkty proc.). Jego elektorat był wielokrotnie źle diagnozowany. To miała być rewolucja młodych, „oburzonych”, niepewnych jutra, pracujących najczęściej na umowach śmieciowych, „wściekłych” na obecne elity polityczne. Co więcej, sam Paweł Kukiz w pewnym momencie popełnił błąd, iż sięgnął po środowiska , które w powszechnym odbiorze są radykalne „antysystemowo” jak np. Ruch Narodowy.

Wystarczy spojrzeć na profil wyborców Pawła Kukiza i okazuje, że muzyk wcale nie przyciągnął rewolucjonistów. To osoby, charakteryzują się  średnim lub wyższym wykształceniem, mają umowy o pracę (w tej samej proporcji co sympatycy PO lub PiS), są raczej zadowoleni z własnej sytuacji materialnej. Są wyborcami na ogół aideologicznymi, wyborcami centrum. Błędem Pawła Kukiza jest w wypowiedziach zwrot w prawą stronę. Owszem, ci wyborcy kontestują obecne elity polityczne, negatywnie oceniają sytuację gospodarczą, dorobek rządu, który nie spełnia ich aspiracji. Nie są jednak „nowymi biednymi”, „prekariuszami”, którzy oczekują pomocy socjalnej, ale obniżenia podatków, rozwoju, uwolnienia przedsiębiorczości Polaków (Szczegółowe rezultaty, w załączonym raporcie poniżej).

PO i PiS walczą o wyborców Pawła Kukiza, ale nie „młodzieżowym buntem”, ale rolą „trybuna ludowego”, który jest skierowany do wyborcy aideologicznego, centrowego.To ten elektorat stał się kluczem wyborczego sukcesu (patrz. rysunek poniżej).

4

Ta walka nie dotyczy tylko przekonań, orientacji (wykres na tajnikipolityki.pl), ale także postrzegania sytuacji społeczno-gospodarczej. Tu oceny wyborców Pawła Kukiza są bliższe przekonaniom sympatyków PiS, stąd większy przepływ do tej partii.

7

PO odnosiła  sukcesy przez lata dzięki temu, że partia ta przekonywała wyborców aideologicznych, centrowych, akcyjnych. Tego typu elektorat zebrał wokół siebie Paweł Kukiz. Co ciekawe, także PiS przebija swój szklany sufit o tę mniej zainteresowaną polityką, aideologiczną grupę. Pozyskanie elektoratu „centrum”, „trudno powiedzieć” (jakie mam przekonania, ideologię) stało się jednym z ważniejszych kluczy wygranej w jesiennych wyborach.

* Pomiar został przeprowadzony w dniach 10 – 15 lipca 2015 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie Polaków liczącej N=1053 osób dobranych z panelu Ariadna. Próba losowo-kwotowa. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.

Pobierz raport: Portrety psychograficzne  >>>

Zobacz inne artykuły  >>>