maliszewski2222

dr hab. Norbert Maliszewski
Ekspert ds. zachowań politycznych
Uniwersytet Warszawski
[8.IX.2015]

Po referendum 6 września zaczęła się faza rozstrzygająca kampanii parlamentarnej. Według sondażu Ariadna na jej starcie najlepszy wizerunek ma PiS (40 proc.), a Beata Szydło zdominowała ranking przywódców politycznych (34 proc. wskazań). Intensywna kampania nie poprawiła wizerunku premier Ewy Kopacz (20 proc.; strata 6 punktów proc.), a także Platformy Obywatelskiej. Paweł Kukiz pomimo potencjału wizerunkowego (20 proc.), nie stworzył przekonującego przekazu dla swojej formacji. Tym bardziej po fiasku referendum w sprawie JOW, jego poparcie może spaść poniżej progu wyborczego. PiS więc może nie mieć koalicjanta, a rośnie poparcie dla Zjednoczonej Lewicy. Stawką tych wyborów będzie więc wygrana dająca samodzielną większość partii Jarosława Kaczyńskiego, a jeśli tak się nie stanie, to rząd może utworzyć koalicja anty-PiS.

Slajd9

Po referendum 6 września zaczęła się faza rozstrzygająca kampanii parlamentarnej. Według sondażu Ariadna, przeprowadzonego na zakończenie wakacji (22-24 sierpnia),  na starcie najlepszy wizerunek ma PiS (41 proc.), które zyskało w sierpniu 4 punkty porcentowe. Badani oceniali siedem partii (w tym dwa nowe projekty polityczne) na 15 wymiarach. Siłę wizerunku liczono jako średnią odpowiedzi na każde ze stwierdzeń.

Drugie miejsce zajmuje PO (22 proc.), które w sierpniu traciło w ocenach badanych (3 pp). Paweł Kukiz (15 proc.) jest coraz gorzej oceniany (- 3). Paweł Kukiz pomimo potencjału wizerunkowego, który widać w wynikach tego badania, nie stworzył przekonującego przekazu dla swojej formacji. Tym bardziej po fiasku referendum w sprawie JOW, jego poparcie może spaść poniżej progu wyborczego.

Nie tylko w sondażach preferencji, ale także bonus wizerunkowy uzyskuje Zjednoczona Lewica (8 proc.). Analiza wizerunków partii z mniejszym poparciem jest bardzo istotna ( PSL 6 proc., Nowoczesna 5 proc., KORWIN 5 proc.), gdyż od ich wyniku zależy to, jaki układ władzy wyłoni się po wyborach 25 października. Stawką tych wyborów jest wygrana dająca samodzielną większość partii Jarosława Kaczyńskiego. Wzrosty Zjednoczonej Lewicy a także mniejszych partii sprawiają, że prawdopodobny jest także alternatywny scenariusz. Partia Jarosława Kaczyńskiego może nie mieć koalicjanta, a wtedy rząd może utworzyć koalicja anty-PiS.

PiS wygrywa z PO na wszystkich wizerunkowych wymiarach, patrz: tabela poniżej.

Slajd11

Oczywiście, sympatycy PiS wskazują każde stwierdzenie, iż pasuje do danej partii. Dlatego warto zwrócić uwagę na te, które wyrastają ponad średnią.

Kluczem sukcesu PiS jest to, że partia ta jest nie tylko strażnikiem ważnych dla siebie wartości, a więc walki z korupcją, praworządności. Podobnie jak w 2005 roku, w czasie afer, te cechy stają się ważne dla wyborców. Partię rządzącą toczy także problem dystansu władzy, czyli rozmijania się ze społecznymi oczekiwaniami. Do tych należy chociażby uelastycznienie kwestii wieku emerytalnego, czy wzbudzająca lęki kwestia posyłania 6-latków do szkół (przeciw jest większość społeczeństwa, chociaż sami rodzice, którzy posyłają swoje pociechy, są zadowoleni). Stratedzy PiS doskonale zdiagnozowali te potrzeby i będą one kampanijnym orężem tej partii na jesieni. Co więcej, wyniki badania Ariadny pośrednio wskazują na skutki toczącej się w sierpniu debaty na temat referendum prezydenta Andrzej Dudy. Jego postulaty wspierało PiS, które zyskiwało wizerunkowo, a PO traciła.

Na atrakcyjność wizerunku PiS wskazuje chociażby to, że partia ta zagospodarowała te cechy, które wyborcy uznają za najważniejsze (rysunek poniżej).

Slajd10

Platformę charakteryzuje wizerunkowa pustynia. Jedyne jej zalety to „pragmatyzm władzy”, a więc skuteczność w czasie kryzysu, kompetencja w sprawach gospodarczych, umiejętność wydawania środków z UE. Niemniej jednak, pomimo stosunkowo dobrych danych gospodarczych, większość społeczeństwa jest pesymistycznie nastawiona do przyszłości. Źle też ocenia sytuację społeczno-gospodarczą i nie pomaga tutaj wyszydzenie hasła „Polska w ruinie”.

Platforma przegrała batalię o referenda. Fiasko 6 września także może negatywnie wpłynąć na powodzenie jej kampanii, gdyż dalej będzie demobilizować jej elektorat. Nie wiadomo właściwie, jakie wartości realizuje PO, jakie są jej cele, poza byciem anty-PiSem. Scenariusz żywo przypomina kampanię prezydencką. PiS narzuca tematy, gospodaruje społeczne nastroje, zaś PO tylko odpowiada.

Kampania wizerunkowa premier Ewy Kopacz nie przynosi skutków.

Slajd3

Beata Szydło była liderem sierpniowego badania Ariadna* przywódców politycznych (34 proc. wskazań). W porównaniu do lipca te oceny poprawiły się nieznacznie o 1 punkt procentowy. Natomiast, mimo intensywnej kampanii wizerunkowej, premier Ewa Kopacz straciła aż 6 punktów procentowych (20 proc.). To kolejny rezultat pokazujący brak skuteczności strategii PO. Jak to określił Andrzej Stankiewicz, „omisiowana” premier, spersonalizowała kampanię partii, objeżdża Polskę, powtarza te same schematy, pomimo tego, że nie widać pozytywnych rezultatów.

Beata Szydło wygrywa z premier Ewą Kopacz na wszystkich wizerunkowych wymiarach, patrz: tabela poniżej.

Slajd5

Beata Szydło uzyskuje najlepsze oceny pod względem tzw. „miękkich” cech przywódczych, istotnych dla elektoratu socjalnego, a także osób mniej zainteresowanych polityką: wzbudza zaufanie (37% badanych), jest uczciwa (34%), bliska ludziom (36%), rozumie potrzeby przeciętnych wyborców (35%).

Kampania wizerunkowa premier Ewy Kopacz ma służyć temu, aby wygrywać w tym wyścigu pod względem „miękkich cech” z Beatą Szydło. Owszem, gdyby pojedynek obejmował Jarosława Kaczyńskiego, to byłaby skuteczna strategia, gdyż lider PiS na tych wymiarach jest słabo oceniany. Tu takiej przewagi nie ma, a PiS jako partia opozycyjna może łatwo gospodarować socjalne postulaty. Premier nie ma możliwości wygrać takiego wyścigu, więc kampania wizerunkowa PO jest strategicznym błędem. Jeśli nie będzie on skorygowany, to wówczas PiS może zachować swoje wysokie poparcie. Nawet zyski Zjednoczonej Lewicy, czy przekroczenie progu przez Nowoczesną, czy PSL, przy słabym poparciu dla PO, nie dadzą szansy na stworzenie alternatywy anty-PiS.

Pomiar został przeprowadzony w dniach 22-24 sierpnia 2015 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie Polaków liczącej N=1053 osób dobranych z panelu Ariadna. Próba losowo-kwotowa. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.

.

Pobierz raport: Panel wizerunkowy Sierpień II >>>


fot. M. Śmiarowski / KPRM Posiedzeniu Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego 2015.09.05

 

One Response to “PiS deklasuje, nieskuteczna kampania premier Kopacz”




  1. Polak

    Panie Norbercie, Pan ma rzetelne analizy, ale proszę powiedzieć dlaczego wszystko opiera Pan na sondażu na 1053 osobach w blisko 40 milionowym kraju. Proszę spojrzeć na komentarze pod jakimkolwiek artykulem na Interia.pl na temat PO/PiS. Przy materiałach o PO np dzisiaj o wypowiedziach pana Grupińskiego w RP, 98% komentarzy jest bardzo negatywna dla partii rządzącej. To nie jest odosobniony przypadek. 98% jest przeciwko – proszę spojrzeć i samemu zobaczyć. To nie jest możliwe, aby to byli płatni hejterzy – to są głosy rzeczywiste ludzi. Czy nie sądzi Pan, że w rzeczywistości wyniki dla partii rządzącej są zdecydowanie niższe? Sądzę, że obiektywnym badaniem byłoby badanie na zasadzie jak przy exit-polls, na grupie minimum 50 tys. osób. W chwili obecnej da się odczuć w Polsce sytuację, że ludzie rzeczywiście mają dość obecnej władzy. Dlatego prognozy rzędu 20-25% są nierealne. Według mnie jeśli partia PO otrzyma 10% to będzie sukces dla nich. Resumując, sądzę, że opieranie swoich opinii na sondażach na tak małej próbie jest ryzykowne dla Pana jako specjalisty. Sondażownie mylą się notorycznie, w przypadku wyborów prezydenckich prognozy były ok. 50% dla Komorowskiego – otrzymał ok. 30%. Przykladów jest więcej. Sądzę, że w październiku będzie podobnie i wtedy warto pamiętać moje słowa. Pozdrawiam serdecznie i liczę na odpowiedź. PS. bardzo ciekawy serwis