dr Sergiusz Trzeciak
Ekspert ds. marketingu politycznego
komunikacji politycznej i wizerunku
PAN, Collegium Civitas
.
[2.V.2015]

Pozostając przy metaforze kampanii wyborczej jako drzewa materiały wyborcze można przyrównać do liści. To one sprawiają, że wiosną drzewo staje się zielone, a tym samym piękne i przyciągające uwagę. Podobnie materiały wyborcze sprawiają, że kampania staje się atrakcyjna i przyciąga zainteresowanie wyborców oraz mediów.

.

Materiały wyborcze

Do materiałów wyborczych zaliczamy między innymi ulotki, plakaty, gazetki oraz różnego rodzaju gadżety. Pozwalają one zaprezentować kandydata, jego ugrupowanie i wybrany przekaz w sposób w pełni kontrolowany. Planując materiały wyborcze, warto skorzystać z rad specjalistów, osób, które dysponują odpowiednim doświadczeniem zawodowym w zakresie grafiki i/lub public relations. Zalecam także zbieranie materiałów innych kandydatów i twórcze wykorzystywanie ich pomysłów.(…)

Wszystkie materiały wyborcze powinny spełniać trzy warunki: powinny być czytelne, atrakcyjne i praktyczne.

.

Czytelność

Czytelność to zachowanie właściwej proporcji pomiędzy formą a treścią. Czytelny plakat, ulotka czy gazetka są zatem zrozumiałe, a jednocześnie na tyle atrakcyjne, że przyciągają uwagę odbiorcy.

Teksty zawarte w materiałach wyborczych powinny być proste i przystępne dla przeciętnego wyborcy, dlatego należy unikać wyszukanego, specjalistycznego słownictwa oraz zbyt długich opisów. Znacznie lepiej odbierane są krótkie, mało rozbudowane zdania, w jasny sposób prezentujące przekaz.

Równie ważna jest grafika, gdyż to ona decyduje o tym, jakie pierwsze wrażenie wywrze materiał wyborczy, a tym samym czy ulotka bądź gazetka zostanie przeczytana, czy też od razu wyrzucona do kosza na śmieci. Dla czytelności istotne są rozmiar i krój czcionki oraz kolorystyka, warto jednak pamiętać, że najprostsze rozwiązania często są najlepsze, dlatego należy unikać zbyt wielu rodzajów czcionek i kolorów. Wystarczą maksymalnie dwa kroje pisma oraz trzy kolory, które dodatkowo powinny ze sobą kontrastować, na przykład biel i granat lub żółć i czerń, ale już nie pomarańcz i czerwień lub granat i zieleń. Kolorystyka stosowana przez kandydata w jego materiałach powinna również współgrać z kolorystyką jego ugrupowania.

Istotne jest także uwzględnienie logotypu partii.

Czytelność wzmacniają wolne przestrzenie, których nie należy się obawiać, gdyż dzięki nim materiał staje się bardziej przejrzysty.

 .

Atrakcyjność

Atrakcyjność każdego materiału wyborczego można zwiększyć dzięki zdjęciom i grafice. Jest to szczególnie istotne w przypadku ulotek i gazetek, gdyż billboardy i plakaty z założenia dają niewiele nowych możliwości w tym zakresie.

Na ulotkach i w gazetkach można oprócz profesjonalnego zdjęcia wizerunkowego wykorzystać również fotografie, które prezentują kandydata jako osobę aktywną, bezpośrednią, otwartą, na przykład w czasie spotkań z mieszkańcami. Warto rozważyć także zdjęcie z rodziną.

Oprócz zdjęć do elementów graficznych zwiększających atrakcyjność materiału wyborczego zaliczamy rysunki, wykresy, tabele, które w doskonały sposób obrazują to, o czym jest mowa w tekście. Grafika nie powinna jednak dominować nad tekstem.

Na atrakcyjność materiału wyborczego może wpływać także jego forma, na przykład oryginalny sposób składania ulotki czy nietypowy kształt plakatu. Wadą takiego rozwiązania są zazwyczaj wyższe koszty druku.

 .

Praktyczność

Planując materiały wyborcze, warto pomyśleć, w jaki sposób i gdzie będą one wykorzystywane. Na przykład ulotki powinny się mieścić w kieszeni i w skrzynce pocztowej, gazetki nie powinny brudzić rąk, a plakaty powinny być drukowane na odpowiednio grubym papierze.

Także liczba materiałów wyborczych powinna być wyrazem praktycznego podejścia do sprawy i wynikiem analizy zarówno liczby wyborców w okręgu, jak i organizacyjnych oraz finansowych możliwości kandydata.

Odpowiednio wcześniej należy zaplanować druk i kolportaż materiałów wyborczych. Praktyczność oznacza również użyteczność materiału wyborczego, na przykład na drugiej stronie ulotki można wydrukować rozkład jazdy kolejki podmiejskiej bądź przydatne numery telefonów. Na ulotce dla seniorów kandydat, który jest z zawodu lekarzem, może podać prawidłowe normy dla badań lekarskich, a kandydatka, która pełni funkcję dyrektora szkoły, może umieścić szablon planu lekcji. Dzięki temu, że nasz materiał zostanie uznany za praktyczny, zmniejszy się prawdopodobieństwo jego natychmiastowego wyrzucenia, a wyborca może być nam wdzięczny, że ma pod ręką potrzebne informacje.

Można by się zastanawiać, na ile jest to istotne w dobie internetu i smartfonów. Myślę, że tego typu użyteczność materiałów wyborczych jest wciąż ważna dla starszych wyborców, gdyż nie wszyscy oni mają telefon z dostępem do internetu, a nawet jeśli, to nie zawsze potrafią sprawnie się nim posłużyć i często wolą mieć papierową „ściągawkę”. Taką praktyczną funkcję spełniają również gadżety wyborcze, między innymi długopisy czy torby na zakupy. (…)

.

Wybrane przykłady:

Broszura programowa

Cel: przekazanie szczegółowych informacji o programie ugrupowania lub kandydata.

Dla kogo: dla kandydatów na wójta, burmistrza, prezydenta miasta, dla partii politycznych, komitetów wyborczych i kandydatów na prezydenta państwa.

Do kogo: do wybranych osób, które są w szczególny sposób zainteresowane programem kandydata lub ugrupowania.

Treść i forma: w przeciwieństwie do ulotek broszury programowe mają znacznie większą objętość, jest w nich zatem miejsce na bardziej szczegółowe przedstawienie programu kandydata czy partii. Najlepiej, jeśli program jest prezentowany w podziale na dziedziny, takie jak edukacja, służba zdrowia, gospodarka i tym podobne. Dobrym rozwiązaniem są wykresy i tabele, które ułatwią zrozumienie przekazu, oraz zdjęcia, które uatrakcyjnią broszurę.

Sposób dystrybucji: przygotowanie broszury jest dużo droższe niż ulotki, dlatego dystrybucja powinna być dobrze przemyślana. Warto rozdawać je osobom, które wyrażają zainteresowanie programem kandydata (partii politycznej, komitetu wyborczego ,lokalnego ugrupowania) i najprawdopodobniej zapoznają się z treścią broszury. Dobrą okazją do przekazania broszury będą na przykład odwiedziny u wyborcy, który chce się więcej dowiedzieć na temat kandydata i jego programu. Broszury powinny być dostępne także w biurze wyborczym dla osób, które do niego wstąpią, aby zasięgnąć informacji o kandydacie lub ugrupowaniu. (….)

.

Gadżety wyborcze

Cel: przekazanie użytecznego materiału wyborczego, który można zjeść lub którego można użyć.

Dla kogo: dla każdego kandydata, chociaż gadżety muszą być indywidualnie dopasowane do treści i formy kampanii oraz wizerunku kandydata.

Do kogo: dla wyborców, dla których gadżet jest użyteczny.

Treść i forma: do gadżetów wyborczych zaliczamy między innymi długopisy, ołówki, breloczki, kalendarze, notesy, koszulki, naklejki, otwieracze, torby ekologiczne czy cukierki, a nawet butelki wody mineralnej z odpowiednim nadrukiem. Są one zazwyczaj stosunkowo drogie, więc warto dobrze przemyśleć ich rodzaj, liczbę oraz sposób wykorzystania. Koszulki, kurtki czy czapeczki można rozdawać członkom zespołu, rodzinie i znajomym; obcy ludzie raczej nie zdecydują się na ich noszenie w miejscach publicznych.

Rodzaj gadżetów powinien też zależeć od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Dobrym rozwiązaniem dla osób młodych mogą być na przykład nośniki pamięci lub podkładki pod napoje, ale dla osób starszych lepsze będą torby na zakupy rozdawane przy targowiskach lub parasole rozdawane na przystanku bez wiaty. W tym ostatnim przypadku liczy się nie tyle liczba rozdanych parasoli, ile efekt PR. Taką akcję można na przykład podsumować w formie artykułu ze zdjęciami na swojej stronie WWW lub namówić dziennikarzy do opisu „pomysłowej kampanii prezydenta miasta”.

Sposób dystrybucji: zależy od rodzaju materiału wyborczego. Trudno wskazać jednoznaczne reguły w tym zakresie.

Zapamiętaj:

  • materiały wyborcze pozwalają zaprezentować Ciebie, Twoje ugrupowanie oraz wybrany przekaz w sposób w pełni kontrolowany;
  • wszystkie materiały wyborcze powinny spełniać trzy warunki: być czytelne, atrakcyjne i praktyczne.

Fragmenty pochodzą z książki dr Sergiusza Trzeciaka “Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory”. Więcej informacji o książce na stronie www.trzeciak.pl/books/drzewo-kampanii-wyborczej/

Zobacz inne artykuły >>>

.

One Response to “Jak wygrać wybory? Materiały wyborcze”




  1. Master

    Papier jest cierpliwy i zniesie wszystko. Zbliżają się wybory i już widzę te morze obietnic i uśmiechniętą walka na nośne hasła i gładkie twarze kandydatów. A po wyborach ja zwykle stare polskie piekiełko polityczne i tłumaczenia że wszystkiemu winni są oni a nie my.